lördag 12 april 2014

Försmak på sommaren

Fast jag bor i en hyreslägenhet,
var jag fast besluten att denna sommar
ha en liten örtträdgård till mig
och ett par jordgubbar till barnen.

Inte bara till matlagning,
utan även för att det är vackert 
att sitta och se hur bina flyger från
ena blomman till den andra
varma sommarkvällar.


Herr Bennemann, som är en de mest
lugna och tålmodiga personer jag känner,
lyssnade till mina ideer,
fixade ett par gamla paletter och brädor
lyssnade till mina ideer igen
och lyssnade
och lyssnade
och sen var vi på samma linje
vad gällde urformningen av min örtlåda.

Tro mig,
jag kan vara jäkligt ansträngande
vad gäller urformning av ideer.
Stackars Herr Bennemann fick dra ut en och annan spik,
för att det blev "fel".

Till slut blev vi båda nöjda... 


Vilken tur att man är god vän med hyresvärden,
så att vi utan att fråga problem kunde ställa upp lådan.
En annan fördel är att jag har ett stall runt hörnet,
där vi kunde hämta gödsel.
Tror säkert att ni gärna hade sett en bild
på mig hur jag traskar längst huvudgatan
med en skottkärra full med hästskit.
Sorry, jag kunde inte ta kort
eftersom jag hade händerna fulla...

Nu växer här bland annat jordgubbar, persilja, dill, gräslök,
sallad och timjan..


Här växer även saker jag inte har en aning om vad det är 
tyvärr inte vet vad det heter på svenska...


Det var Herr Bennemann som menade att det är gott.
Nåja, vackert är det iallafall och det är 
förutsättningen för att få landa i min lilla låda.


Citrontimjan är en av mina favoriter.
Inte bara för den underbara doften, utan även för
att den är perfekt till en soppa jag gärna lagar.

Nu längtar jag till sommaren!
Om man går efter mängden hästskit,
kommer vi att ha en rekordskörd...

Kram
Elle



5 kommentarer:

  1. :-) finurligt det där, men passa dig för att sätta dit för mycket hästskit

    SvaraRadera
  2. Det kommer växa så bra i din lilla låda tror jag! Kanske finns det plats för en till innan sommaren är slut... ;) Susanne

    SvaraRadera
  3. Så fint det blev! Och det kommer att gro, jösses, ja!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Men va skoj att du redan träffat en man! Det låter som om ni har det underbart trevligt tillsammans. Jättestort Grattis på födelsedagen, bloggvännen min! Kram, kram♥

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig låda ni fick ihop till slut. Hästskiten kommer att göra susen ska du se..

    Kram Maidi

    SvaraRadera